http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/niner%20bikes/ROS9Plus_IMBA/Niner_ROS9_IMBA.jpg

Rzut beretem temu Niner nieoficjalnie pochwalił się powiększoną wersją flagowego hardtail’a do ciężkich zadań, który ma podbić serca miłośników ultra-baloniastych opon. Od dziś ROS9 Plus jest kolejną oficjalną wizytówką IMBA

Michał Śmieszek

 

 

Podczas IMBA World Summit, które rozpocznie się w dniu dzisiejszym, amerykański producent oficjalnie zaprezentuje ścieżkowego twardziela na pół-tłustych oponach 29+.  „Zielony Ludzik”, jak go określiłem w czerwcu, teraz zyskał całkowicie nowe barwy oraz komponenty, bowiem Niner współpracujący od 5 lat z International Mountain Bicycling Association wybrał ten nowy model na aukcyjną „cegiełkę”. Limitowana seria 29erów na plusie wspomoże wysiłki tej międzynarodowej organizacji w walce o nowe szlaki rowerowe i popularyzację MTB, nie tylko na terenie Ameryki Północnej.

Niner ROS9 IMBA

Dla przypomnienia tym, którzy nie mieli okazji zerknąć na czerwcowego „niusa”, ROS 9 Plus to rasowy ścieżkowiec na dużym kole wykonany ze stali CR-MO 4130. Projektując powiększoną wersję 29+, Niner chciał zachować dokładnie te same walory użytkowe i „zabawowy” charakter pierwowzoru. Oczywiście udało się, zmiany geometrii All-Mountain są minimalne i związane jedynie z koniecznością upchania balonowych opon Surly Knard 29x3.0”. Jeśli ktoś myśli, że Niner ROS9 Plus będzie ospałym mułem pociągowym niech rzuci okiem na choćby wyjątkowo krótkie rury łańcuchowe – ledwo 437mm!!

 Niner ROS Plus Geometry

Jedną z dostrzegalnych różnic jest sztywny widelec, którego wymiary nie są „suspension corrected”, jak być może niektórzy spodziewaliby się po konstrukcjach z drugiej dekady XXI wieku. Ma to jednak swoje uzasadnienie. Menadżer produktu, Barret James, twierdzi, że dłuższe golenie oznaczałaby ogólne zwiększenie ilości materiału i wagi widelca w celu utrzymania właściwej wytrzymałości i przejścia wymaganych testów. Po drugie, nie ma się czym martwić, gdyż rama ROS 9 Plus jest zoptymalizowana pod przednią amortyzację – np. nowego, tłustego rodzynka RS Bluto. W przypadku montażu takowego kąt główki wypłaszczy się o stopień, co nie popsuje specyficznego charakteru Ninera. Za to fabryczny, sztywny zestaw cechuje żwawe prowadzenie i efektywność.

Sztuciec jest również wydziergany ze stali Cr-Mo 4130, posiada klasyczne stożkowe golenie, które mają aktywnie wspomagać atmosferę komfortu, luzu i dobrej zabawy, czyli tzw „steel-feel”. Znakiem świadczącym o nowoczesności są gniazda na sztywną oś przedniego koła Maxle QR15mm oraz rura sterowa w standardzie „tapered”. Wysokość od korony do środka osi wynosi zaledwie 470mm, ale do tego Niner zdążył nas już przyzwyczaić w modelach z włókna węglowego i RDO.

Niner ROS9 IMBA 04

 

Z pozostałych istotnych elementów trzeba wymienić obecność wewnętrznego prowadzenia cięgien do opuszczanej sztycy siodełka, mimośrodowy suport pozwalający na łatwą przesiadkę między napędami jedno- i wielorzędowymi oraz sztywną oś tylnego koła 12x142. Wiadomość dla estetów – poprawiono prowadzenie przewodów przedniego hamulca i cięgien tylnej przerzutki.

Niner ROS9 IMBA 11

Ciekawostką jest zdejmowalne gniazdo montażowe przedniej przerzutki. Projektanci zdecydowali o pozostawieniu tej opcji mając na względzie raczej prowadnice łańcucha niż mechanizm zmiany biegów. Podkreślają oni, że prześwit między klatką przedniej przerzutki a 3 calowym laczkiem jest wyjątkowo mizerny i zdecydowanie polecają fabryczną konfigurację z pojedynczą zębatką z przodu. Niemniej montaż dwóch blatów jest możliwy.

Niner ROS9 IMBA 07

Niner ROS9 IMBA 05 Niner ROS9 IMBA 06
Niner ROS9 IMBA 10 Niner ROS9 IMBA 09

Niner ROS9 IMBA 08

 Niner ROS 9 Plus występuje w przyrodzie jedynie w pełni uzbrojonej wersji „singlespeed”, za którą trzeba dać 2999USD. W tej cenie udało się także wytargować lekko zmieniony osprzęt. Przedprodukcyjny zielony ludzik posiadał hamulce AVID Trail. Teraz zastąpi je komplet bezproblematycznych Shimano Deore. Pozostałe komponenty to między innymi napęd SRAM X1, nowe koła Stan’s HUGO oraz aluminiowy kokpit własnej produkcji. Opatentowany środek suportu BioCentric II będzie wypełniony łożyskami SRAM GXP.

Zatem drogie (nie) zielone ludki, jeśli chcecie mieć wyjątkową maszynę - licytujcie już dziś!

(Photo & info: Niner Bikes)