http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/opony/Kross/Kross_Jazz.jpg

Zima za oknem, aż miło.Tylko rower żal wystawiać, bo mróż i sól zniszczą drogie, wyścigowe ogumienie. Czy jest jakaś alternatywa - tanie, sensownie wyglądające kapcie w rozmiarze 29 cali? W sumie całe mnóstwo, ale tym razem nowością na rynku będzie krajowa oferta z Przasnysza.

Michał Śmieszek

 

 

Każdy dzień przynosi coś nowego. Ostatnio sporo piszemy o gumowych nowościach. I bardzo dobrze, gdyż opony są prawdopodobnie najczęściej wymienianym komponentem w rowerze, oprócz łańcucha i klocków hamulcowych. Kross wprowadzając na salony bogatą kolekcję nowoczesnych rowerów pamiętał także o zapewnieniu odpowiedniego zaplecza, czyli sygnowanych własnych logiem części i akcesoriów do roweru. W większości są to dobrze znane części, które spokojnie znajdziecie w katalogach innych firm. Dużym plusem dla działu marketingu z Przasnysza jest "podpinanie się" pod znane marki, jak choćby Zefal i SKS. Ale miało być o oponach a nie bidonach.

Otóż na stronie internetowej w dziale akcesoria pojawiły się dwa modele przeznaczone do rowerów 29. Obie reprezentują podstowowy segment ogumienia, to znaczy są to klasyczne "drutówki". Próżno więc doszukiwać się tu wyższych technologii. Niemniej obie opony warte są grzechu nie tylko ze zwględu na atrakcyjną cenę oscylującą w przedziale 35-45 PLN, lecz także całkiem interesujący wzór bieżnika.

Pierwszy pod topór idzie CONNECTOR. Z informacji na stronie wynika, że gumowy laczek ma szerokość 2.1 cala (52-622), czyli całkiem uniwersalny, często spotykany wymiar w kategorii XC/Maraton. Średniej wysokości klocki mają regularny kształt - projektant tego modelu zastosował popularny "diament", lub jak kto woli - trapez. Są relatywnie gęsto ułożone i tworzą charakterystyczny wzór. Te na czole opony mają niemal jednolitą powierzchnię, która pozwoli utrzymać prędkość i zmniejszy opory toczenia.W miarę oddalania się ku rantom, trapezowate wypustki zmieniają swoje położenie tak, aby pomóc utrzymać przyczepność na zmiennym podłożu oraz na zakrętach.  Wszystkie posiadają nacięcia umożliwiające efektywniejsze wgryzanie się w grunt. Można śmiało założyć, że Connector to kompromis między trakcją a oporami toczenia. Waga chwilowo nieznana, ale biorąc pod uwagę cenę 44,99PLN oraz obecność drutu, nie należy oczekiwać fajerwerków.

Kross Connector

Drugim reprezentantem linii 29" jest Kross JAZZ. Ten gumowy kapeć jest nieco szerszy od poprzednika - 29x2.25", co każe przypuszczać, iż stworzono go z myślą o nieco agresywniejszej jeździe MTB. Nie inaczej. Kwadratowe i prostokątne klocki, również średniej wysokości, są znacznie luźniej ułożone. Te w płaszczyźnie czołowej zebrano w pary. Tak samo sparowano skrajny bieżnik, dzięki czemu istnieje szansa efektywnego pokonywania zakrętów. Jazz sprawia wrażenie gumy, która powinna sobie bez większych problemów dać radę w lekkim błocie i na korzeniach. Niestety również tutaj nie dane jest nam poznać jej wagę, ale za to cena spada do 34,99PLN za sztukę.

Kross Jazz

Do zestawu opon z Przasnysza można zaryzykować kupno butylowej dętki z logiem Kross w rozmiarze 29x1,75 - 2,125". Jedynym minusem jest jej waga oscylująca wokół 250g. Ufffff....Malkontentów musi przekonać zatem cena - 13,99PLN.

Byłoby niezmiernie miło, gdyby oprócz wyrażnie budżetowych modeli, pojawiły się ich lżejsze, zwijane odpowiedniki. Przy zachowaniu konkurencyjnej ceny, Kross miałby wtedy szansę zabłysnąć przed nieco bardziej wymagającymi entuzjastami dwóch dużych kółek. Czekamy na rozwój sytuacji, a tymczasem pierwsze "Krossy za płoty" - do "zimówki" i wielkomiejskiego MTB jak znalazł.

UPDATE: żeby ukrucić wszelkie wątpliwości i domysły...Producentem opon jest firma DSI z pięknego kraju Sri Lanka. Jak łatwo się domyślić z treści niusa, opony są BUDŻETOWE i ważą adekwatnie do ceny. Jeden z Was (Hispan86) pokusił się nawet o ich zważenie (zdjęcie poniżej) oraz ocenę organo-leptyczną - zakładam, że jest sprzedawcą :). Wynika z niej, że obie opony są pancerne, a guma twarda. Nie dzielmy jednakże skóry na niedźwiedziu, ponieważ to jeszcze nie oznacza, że przewidywane właściwości jezdne są jedynie wymysłem autora tego niusa :) :) :). Gumowe kapcie CST np: "Critters" także nie są miękkie a jakoś dają radę...

Tu macie czarno na białym, jak dobrym materiałem na zimę i treningi kondycyjne są nowe produkty Kross:

Kross 29er Tires