http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/opony/Panaracer/2015/Fat-B-Nimble.jpg

Pozostajemy w temacie ogumienia. Jeśli włoski pączek Bombolino 29+ nie jest w Waszym stylu, za to preferujecie japońskie sushi, to być może skierujcie wzrok swój i portfel ku pół-tłustym pięknościom z kraju kwitnącej wiśni.

Michał Śmieszek

 

 

Tym razem za odświeżenie i poszerzenie własnej oferty zabrał się kultowy Panaracer - jedyna na świecie, japońska marka, produkująca ogumienie rowerowe w zaciszu pędzącej koleji Shinkansen. Stukot kół na nierównych torach ma zbawienny wpływ na dział rozwoju produktu, gdyż na targach Frostbike pojawiła się bardzo interesująca propozycja skierowana do miłośników szerokich papuci - 27,5 calowy Fat-B-Nimble w rozmiarze 27,5x3,5". Jej pojawienie się było zapowiadane od dłuższego czasu, ale pozytywną nowością jest rozdmuchanie balona aż do 3.5 cala (na szerokiej obręczy).

I wszystko jest pięknie...nawet bardzo, za wyjątkiem jednej drażliwej kwestii. Otóż mimo swoich słusznych rozmiarów, Panaracer przetoczył się nam przed nosem już we wrześniu ubiegłego roku, a myśmy kurna chata, zupełnie nie zauważyli takiej ilości gumy. Toteż nadrabiamy po pół roku...rychło w czas!

Pierwsze ptaki zwiastowały pojawienie się cztero-calowego grubasa specjalnie pod Fatbajki. To było prawie rok temu. Wkrótce jednak inne ptice nadlatujące z Japonii potwierdziły narodziny wersji 29+ o "standardowej" szerokości 3". Ten model Panasa, a obecnie również wspomniany 27+, zadebiutował na targach Interbike 2014.

Fat-B-Nimble

Photo: Josh Patterson/Immediate Media (www.bikeradar.com)

Tak jak inni jemu podobni FatBNimble jest odpowiedzią Japończyków na ciągle rosnące zapotrzebowanie rynku na ultra szerokie papucie. Ludziska co raz częściej przedkładają zalety takiego rozwiązania ponad "ciut" większą masę. "Fat B Nimble" wpisuje się także w dominujący w tym segmencie ogumienia trend - niezbyt agresywnych, szybkich opon o drobnym bieżniku, co sugeruje nawet sama nazwa "tłusty ale chyży".  Klocki mają kierunkowy układ. Te na czole opony mają podcięte krawędzie dla lepszej trakcji i zmniejszenia oporów toczenia. Czym dalej na bok, tym klocki zyskują na wysokości oraz na ilości krawędzi biorących udział w nierównej walce o przyczepność.

Fat-B-Nimble 2

Photo: Josh Patterson/Immediate Media (www.bikeradar.com)

Do produkcji użyto dwuskładnikową mieszankę oraz oplot 120TPI (dla wersji ze stopką kevlarową) oraz 60TPI (drut). Waga wersji zwijanej 29+ to około 800g, co można uznać za przyzwoity wynik biorąc pod uwagę jej szerokość. Podobnie waży model 27.5 (zirka 780g). Wedle niepotwierdzonych informacji ceny kształtują sie na poziomie 80USD za zwijkę i 50USD za drut.

panaracer-fat-b-nimble-7-630x630

Panaracer FatBNimble 27.5x3.5 VS Surly Knard 29x3.0"

Photo: DirtRag

Panaracer oficjalnie nie reklamuje nowych, ultra-szerokich opon jako "tubeless-ready", ale nieoficjalnie potwierdza, iż konwersja do bezdętki nie powinna sprawić najmniejszego problemu.

Warto dodać jeszcze jedną informację odnośnie nowości w kolekcji opon 29" z logiem Panaracer. W końcu, ale to w końcu dostępny w sprzedaży będzie kultowy Panaracer FIRE XC PRO o "normalnej" szerokości 29x2.35" oraz 27.5x2.35". Cena oscyluje w granicach 50USD za kevlar.  W Europie nowe opony Panaracer pojawią się prawdopodobnie na przełomie maja i czerwca.

A już zupełnie na koniec - skoro mowa o plotkach, to ptoki ćwierkają o uzupełnieniu linii FatBNimble o model 26x4.8".... tak dla zwiększenia efektu WOW!